بررسی جلوه های نوستالژی در ادبیات داستانی معاصر (با تکیه بر آثار داستانی جمال میرصادقی، اسماعیل فصیح، هوشنگ گلشیری)
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه بوعلی سینا - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده نرگس بیات
- استاد راهنما لیلا هاشمیان محمد آهی
- سال انتشار 1390
چکیده
نوستالژی( دلتنگی برای گذشته) واژه ای فرانسوی ومعادل غم غربت در فارسی، در اصطلاح حس دلتنگی و حسرت انسان برای گذشته و از دست رفته های پرارج و قابل اعتناست. این اصطلاح که از روان پزشکی به ادبیات گام نهاد، در روان شناسی نیز به عنوان عاملی که گاه از خودآگاه و گاه از ناخودآگاه روان انسان سرچشمه می گیرد، مطرح شده است. از این حیث در نقدهای روان کاوانه ی اثر ادبی، نوستالژی را در خلق اثر، دخیل می دانند. آنچه به ما در فهم نوستالژی کمک می کند، حسرتی است که ذاتی آن است. در متون ادبی به کار بردن واژه های متضمن حسرت و تأسف، دلیلی بر نوستالژی است که خود، بار احساسی متن را افزایش می دهد. پدیده ی نوستالژی در هر اثر ادبی، مشهود است. در ادبیات داستانی نیز نویسندگان بی شماری از جمله جمال میرصادقی، اسماعیل فصیح و هوشنگ گلشیری گاه به صورت گذرا و گاه فراگیر، داستان هایی نوستالژیکی آفریده اند. در داستان های هرکدام از سه نویسنده ی مورد مطالعه، یک یا چند نوستالژی بسامد بالاتری دارد. نوستالژی در داستان ها گاه به صورت فردی و گاه اجتماعی دیده می شود و از طرف دیگر گاهی به صورت لحظه ای و گاه فراگیر و گسترده بر کل اثر پرداخته شده است. میرصادقی به عنوان نویسنده ای طبیعت گرا، مدام دچار نوستالژی روستا و طبیعت زیبا شده و حسرت آمیزانه از آن یاد می کند. در آثار فصیح، بازگشت به گذشته و خاطره گرایی و در آثار گلشیری، اسطوره گرایی و میل به بازسازی ایران باستان، بیشتر از انواع دیگر نوستالژی قابل درک است.
منابع مشابه
پست مدرنیسم در ادبیات داستانی معاصر ایران (بررسی مؤلفههای پست مدرن در آثار هوشنگ گلشیری)
اصطلاح «پست مدرنیسم» اگر چه امروز در ایران از طرف نویسندگان و حتی منتقدان بارها و بارها بکاربرده میشود، اما به علّت عدم آشنایی با خاستگاهها، اصول و مؤلفههای این نوع ادبی، قائل بودن به چنین جریانی را در ادبیات داستانی ایران همواره با تردید همراه میسازد. این که چه خصایصی را میتوان به عنوان مبنا جهت قیاس مؤلفهها مدّنظر قرار داد و آیا آن ویژگیها تنها به جهت اقتباس از شیوههای جهانی صورت یاف...
متن کاملپست مدرنیسم در ادبیات داستانی معاصر ایران (بررسی مؤلفه های پست مدرن در آثار هوشنگ گلشیری)
اصطلاح «پست مدرنیسم» اگر چه امروز در ایران از طرف نویسندگان و حتی منتقدان بارها و بارها بکاربرده می شود، اما به علّت عدم آشنایی با خاست گاه ها، اصول و مؤلفه های این نوع ادبی، قائل بودن به چنین جریانی را در ادبیات داستانی ایران همواره با تردید هم راه می سازد. این که چه خصایصی را می توان به عنوان مبنا جهت قیاس مؤلفه ها مدّنظر قرار داد و آیا آن ویژگی ها تنها به جهت اقتباس از شیوه های جهانی صورت یافت...
متن کامل«تحلیل نشانهشناختی گفتگو در فیلمنامة داستانی دوازده رخ هوشنگ گلشیری»
به رغم اهمیت فیلمنامة داستانی و توجه پژوهشگران ادبی بر اولویت آن و خواندن آن همچون گونهای از داستان روایی، این عرصه کمتر مورد نقد و تحلیل علمی قرار گرفته است. این مقاله بر آن است تا با توجه به جنبههای کاربردی نظریات گردآوری شدة کر الام در نشانهشناسی متن با تمرکز بر عنصر گفتگو و عوامل بافتی بیش از عرصههای دیگر در آن و بررسی اصولی چون؛ نظام نشانهای فرا زبان (رمزگان مشترک، لهجة فردی، محدودیت ...
متن کاملجریان شناسی رمان نو در ادبیات داستانی فارسی با تکیه بر آثار بهرام صادقی و هوشنگ گلشیری
پیدایش «رمان نو»، در فرانسه بسیاری از اصول داستان¬نویسی سنتی را تحت¬الشعاع قرار داد و نوعی شالوده¬شکنی در عرصۀ نوشتار و سنت¬های ادبی به وجود آورد. این جنبش ادبی که از جریان¬های تأثیرگذار ادبیات مدرن به شمار می¬رود در جامعۀ ادبی ایران نیز نویسندگان و علاقه¬مندانی را به خود جلب کرد. در فاصلۀ زمانی دهه¬های چهل و پنجاه شمسی در ایران، گروهی از نویسندگان به جای بازنمایی و انعکاس واقعیت¬های سیاسی و اج...
15 صفحه اولبررسی تحلیلی رفتارهای غیر کلامی در آثار داستانی هوشنگ گلشیری
هوشنگ گلشیری یکی از بزرگترین داستان نویسان مدرن ایران است که به راستی می توان پس از صادق هدایت ، او را از تأثیرگذارترین داستان نویسان معاصر دانست. از او آثاری متعدّد برجای مانده است که از آن میان می توان به کتاب های شازده احتجاب ، کریستین وکید ، آینه های دردار و دست تاریک،دست روشن اشاره کرد. این چهار کتاب، جزو مهم ترین آثار گلشیری و از نمونه های شاخص داستان نویسی معاصرند که به شیوه ای ساختارشکنا...
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه بوعلی سینا - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023